Spring til indhold

Indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom

Artikel: Pressemeddelelse 11. april 2024: Thornæs Destilleri har succes med salg af whisky som investeringsobjekt

PRESSEMEDDELELSE

Thornæs Destilleri har succes med salg af whisky som investeringsobjekt

Udgivet 11. april 2024

Whisky skal lagre i mange år, før det kan tappes og sælges, og det kræver selvsagt dybe lommer eller alternativt stor kreativitet at få finansieringen til at hænge sammen – især i den første periode, hvor lageret af whisky skal opbygges. Thornæs Destilleri producerer økologisk Danish Single Malt Whisky, og her har man skabt et særligt program, som løser finansieringen med det forhåndenværendes princip.

Thornæs Destilleri sælger og tilbagekøber whiskyfade

Ideen er så simpel, at den kan beskrives i en enkelt sætning. Thornæs Destilleri sælger nyligt fyldte whiskyfade til investorer, og når whiskyen er færdigmodnet, køber destilleriet fadene tilbage igen mod en fast forrentning til investor. Konceptet bygger på det faktum, at whisky stiger i værdi, alt imens den ligger og modner på fadet. Forrentningen til investor er derfor at betragte som en slags overskudsdeling af værdistigningen og det forventede salg.

”Det er et utrolig simpelt program”, forklarer grundlægger og direktør Torben Thornæs Andersen. ”Whiskyfadet er et aktiv, som ligger fysisk på vores lager under hele forløbet. Når en investor køber aktivet, er det vedkommendes ejendom indtil den dag, vi ønsker at købe fadet tilbage. På det tidspunkt er fadets værdi oftest mangedoblet, og derfor kan vi tilbyde investor en fornuftig fast forrentning på aktivet. Det gør investeringen mere sikker og ikke mindst 100 % transparent.”

Målet er finansiering gennem indtjening

Med investeringsprogrammet er Thornæs Destilleri i stand til at producere op mod 200 whiskyfade om året. Destilleriet er ikke afhængigt af at skulle sælge alle fadene som aktiver via programmet, men det er stadig en vigtig brik i destilleriets finansieringsstrategi.

”For at opnå en bæredygtig whiskyforretning på den lange bane, bliver du nødt til at opbygge et fornuftigt stort lager af modnende whisky. Og det kræver kapital. Thornæs Destilleri drives af nogle få ildsjæle, og når det kommer til finansieringen af vores whiskylager, er det primært os selv, som skal skabe den nødvendige indtjening. Derfor er investeringsfadene en vigtig brik i vores forretning, fordi den gør vores opbygning af lager omsætningsdrevet og udskyder behovet for at rejse kapital fx gennem emissioner eller låntagning”, siger Torben Thornæs Andersen.

Investeringer for over en halv million kroner

Thornæs Destilleri introducerede programmet tilbage i oktober 2023 og har allerede solgt investeringsfade for over en halv million kroner. Der er primært tale om private investorer, som dels tiltrækkes af programmets transparens, men som også kan se potentialet i dansk whisky, og derfor gerne vil støtte op om destilleriet. En af investorerne er Bjørn Johanssen, som bl.a. er aktiv i investeringsnetværket Keystones.

”Når man gerne vil understøtte startups igennem den svære indledende kapitalfase, så ser jeg Thornæs’ fadinvesteringsprogram som en unik mulighed for at investere sine frie midler på en mindre risikabel måde. Når man ejer sin investering og er garanteret en fornuftig rente - og tilmed har mulighed for profitdeling - så er whiskyfadene en yderst attraktiv investering, ikke mindst sammenlignet med equity investeringer uden sikkerhed. Det er ikke sidste gang, jeg vælger investering i aktiver” fortæller Bjørn Johanssen.

For yderligere spørgsmål kontakt venligst

Torben Thornæs Andersen
Stifter, direktør & Head Distiller
Thornæs Destilleri A/S
Mob. +45 5091 5890
Mail
torben@thornaes.com

Jesper E. Møller
Bestyrelsesformand
Thornæs Destilleri A/S
Mob. +45 2440 1414
jesper@emoeller.dk

Pressemeddelelse 19. marts 2024: Thornæs Destilleri tilfører nye kræfter til bestyrelsen efter turbulent år.

PRESSEMEDDELELSE Friske kræfter til bestyrelsen og nyt fokus skal ruste Thornæs Destilleri efter turbulent år Udgivet 19. marts 2024 Efter et år med fondsemission, en vellykket Equity Crowdfunding,...